IPN-Kolloquium am 26.05.2025: Using Comparison and Contrast to Spark Conceptual Change: Lessons from Teaching Chemical Bonding

Am Montag, 26. Mai 2025, hält Dr. Adrian Zwyssig, Dozent am Departement Geistes-, Sozial- und Staatswissenschaften im Bereich Empirische Lehr- und Lernforschung der ETH Zürich, im Rahmen des IPN-Kolloquiums einen Vortrag. Der Titel des Vortrags, den Dr. Zwyssig auf Einladung der Abteilung Didaktik der Chemie halten wird, ist „Using Comparison and Contrast to Spark Conceptual Change: Lessons from Teaching Chemical Bonding“.

Darin beleuchtet Dr. Zwyssig, wie der gezielte Einsatz von Vergleich und Gegensatz im Unterricht das konzeptuelle Verständnis – speziell beim Thema chemische Bindungen – fördern kann. Der Fokus liegt dabei insbesondere auf der Frage, wie Lernprozesse angestoßen und begleitet werden können, um systemisches Denken zu stärken.

Das Wichtigste in Kürze:

Zeit: 13 Uhr

Ort: Hörsaal des IPN, Olshausenstr. 62, oder online. (Interessierte außerhalb des IPN erhalten die Einwahldaten zur Veranstaltung auf Anfrage unter chemie@leibniz-ipn.de)

Abstract: Conceptual change doesn’t happen easily—especially in topics like chemical bonding, where students’ prior ideas are deeply rooted. In this talk, I will share insights from a large-scale classroom study that explored how comparison and contrast can serve as powerful tools to spark conceptual change. Working under ecologically valid conditions with in-service teachers and over 300 grade 10 students, we implemented a cognitively activating teaching approach aimed at fostering meaningful learning of core chemical concepts. The results were striking: students taught with this method significantly outperformed their peers, both immediately and months later. These findings align with results from a broader pre-university teaching initiative involving more than 2,000 students, further highlighting the potential of this approach. We will explore why comparing and contrasting is effective, how it can be integrated into everyday instruction, and what it means for designing science lessons that foster lasting understanding—across disciplines.